De 33 kilometer lange dijken tussen Hoorn en Durgerdam worden versterkt. De Markermeerdijken beschermen 1,2 miljoen Noord-Hollanders tegen overstroming. Grote delen van de dijk tussen Amsterdam en Hoorn werden door het Waterschap afgekeurd, omdat ze niet meer voldoen aan de veiligheidseisen.
Eind 2018 keurden Gedeputeerde Staten van provincie Noord-Holland het projectplan Markermeerdijken goed en is de omgevingsvergunning verleend voor het afwijken van de geldende bestemmingsplannen, het wijzigen van het provinciaal monument en het kappen van bomen. Hiertegen loopt een beroepsprocedure, waar de Raad van State waarschijnlijk begin 2020 uitspraak over doet. Ondertussen worden alleen werkzaamheden uitgevoerd die weer teniet kunnen worden gedaan.
Het project ter versterking van de dijken wordt uitgevoerd door de Alliantie Markermeerdijken, bestaande uit het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier als opdrachtgever en een consortium van marktpartijen.
Bij de start van het project coördineerde de provincie Noord-Holland als bevoegd gezag zelf de vergunningverlening. Ondertussen heeft de provincie de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) gemandateerd om dat te doen. De meerwaarde die wij aan het project leveren is dat we het VTH-proces (vergunningverlening, toezicht en handhaving) zo effectief en efficiënt mogelijk laten verlopen door een projectmatige aanpak.
Bij de versterking worden veel verschillende en innovatieve methodes ingezet. Dat is nodig, want het gebied is groot en veelzijdig. De slappe ondergrond van klei en veen maakt de werkzaamheden extra complex. Het gebied heeft een bijzondere historie (de dijk zelf is een provinciaal monument), er zijn erg veel verschillende partijen betrokkenen en de omwonenden zijn erg betrokken bij het gebied. Dat maakt dat de vergunningverlening erg zorgvuldig moet verlopen.
Wij coördineren nu het grote en ingewikkelde vergunningentraject, waarbij meerdere gemeenten en andere overheden zijn betrokken. Het gaat hierbij naast de omgevingsvergunningen ook om de natuurvergunning, ontgrondingenvergunning, MER en het Projectplan Waterwet. Die vergunningen gaan niet alleen over de versterking van de dijken zelf, maar ook over de bouw van bijvoorbeeld sluizen en bruggen, een stadsstrand op de oeverdijk bij Hoorn en wandel- en fietspaden.